Logo Biskupství Litoměřického
Časopis Zdislava
Ikona InstagramIkona Facebook

Úřad biskupství

Úřad generálního vikáře

Generální vikář je nejbližším spolupracovníkem diecézního biskupa s toutéž výkonnou mocí, pokud si ji biskup nevyhradí pro sebe nebo pokud ji nesvěřil do pravomoci některého biskupského vikáře. Zároveň je stejně jako diecézní biskup statutárním orgánem Biskupství litoměřického. Generální vikář je ředitelem kurie a je bezprostředně nadřízen jednotlivým oddělením biskupské kurie. Pro operativní řízení a koordinaci správních záležitostí Biskupství litoměřického svolává a řídí porady podřízených oddělení kurie. Z titulu své funkce je členem biskupské rady. Dále je povinen předávat biskupovi zprávu o hlavních záležitostech, které kurie vyřizuje, a nikdy nesmí jednat proti vůli a úmyslům biskupa.

K administrativnímu zajištění agendy je zřízen sekretariát generálního vikáře.

Generální vikář

Mons. Mgr. Radek Jurnečka

Sekretariát generálního vikáře

Mgr. Kateřina Kroupová

Referent pro církevní školství

Ing. Bc. Jiří Jakoubek

Cizojazyčná korespondence

Ing. Jana Hovorková, Ph.D.

Kancléřství

Kancléřství je útvarem, který zajišťuje evidenci a třídění došlé pošty i elektronické, expedici odcházející korespondence, vyhotovení a odesílání úředních listin a jejich uchovávání ve spisovně. Připravuje, vydává a expeduje se zde oběžník Acta Curiae Episcopalis Litomericensis.

Kancléř, kterého jmenuje biskup, zajišťuje chod kanceláře kurie, je notářem kurie a jako takový stvrzuje svým podpisem správnost listin kurie, které mají svou povahou právní účinky. Kancléř též zodpovídá za to, aby ve spisovně bylo v řádných lhůtách dle archivních předpisů prováděno vyřazování spisů a jejich ukládání v archivu.

Notář kurie, kterého jmenuje biskup, především sepisuje akta a listiny o rozhodnutích, opatřeních a jednáních, které vyžadují jeho součinnost. Pořizuje a podepisuje záznamy jednání. Předkládá zákonným žadatelům listiny ze spisů a ověřuje opisy.

Kancléřství zodpovídá za obsah webové prezentace a elektronického katalogu.

Kancléřství též personálně zajišťuje provoz recepce.

Kancléř

Jakub Myšička

Zástupce kancléře, archivář a pověřenec pro ochranu osobních údajů

Mgr. Martin Barus

Archivář, protokolista

Mgr. Martin Sladký

Administrátor IT

Roman Krumbholc

Recepční

Marie Koscelníková

Pavlína Balaštíková

Ekonomický odbor

Ekonomický odbor je výkonným orgánem v ekonomické oblasti Biskupství litoměřického. Zajišťuje veškerou ekonomickou agendu Biskupství litoměřického v oblasti:

  • účetnictví vč. zpracování účetní uzávěrky a závěrky (výkaznictví),
  • daní a odvodů, zpracovává daňová přiznání,
  • statistiky v oblasti účetnictví, personalistiky a mezd,
  • peněžních prostředků, zajišťuje chod pokladny,
  • fakturace,
  • evidence a inventarizace hmotného a nehmotného majetku,
  • rozpočtu,
  • správy a evidence účelových fondů,
  • vyúčtování státních příspěvků a dotací,
  • zpracování vnitřních předpisů v oblasti ekonomiky, spolupracuje na tvorbě ostatních vnitřních norem,
  • personalistiky a mezd,
  • metodické pomoci právnickým osobám podřízených biskupovi včetně zajištění kontroly ve smyslu jeho pověření,
  • zpracování účetních výkazů z farností litoměřické diecéze.

V čele ekonomického odboru stojí ekonom, který je podřízen generálnímu vikáři.

Diecézní ekonom - vedoucí ekonomického odboru

Ing. Zuzana Bumbová

Zástupkyně vedoucí ekonomického odboru

Bc. Eliška Kocurová

Referentka pro oblast dotací, personalistka

Šárka Jirasová

Referentka ekonomického odboru

Ivana Pražáková

Finanční konzultant

Ing. Miloš Kuba

Účetní

Bc. Jaroslava Řeháková

Účetní

Naděje Zimová

Provozní doba pokladny:
Pondělí: 8:00 - 12:00, 12:30 - 14:00
Úterý: 8:00 - 12:00
Středa: 8:00 - 12:00, 12:30 - 14:00
Čtvrtek: 8:00 - 12:00
Pátek: zavřeno

Právní odbor

Právní odbor vyřizuje veškerou právní agendu Biskupství litoměřického. Ve věcech právních poskytuje pomoc oddělením biskupství, za účelem koordinace činnosti úřadu biskupství spolupracuje s odbory a sekretariátem generálního vikáře. Posuzuje právní stránku smluvních vztahů uzavíraných biskupstvím – statutárnímu zástupci biskupství předkládá ke schválení listiny uzavírané biskupství podřízenými subjekty (tj. zejména farností), za tímto účelem doručených na adresu úřadu biskupství.

Právní odbor poskytuje kromě shora uvedené právní pomoci biskupství metodickou a organizační pomoc farnostem či biskupstvím zřízených subjektů, zpravidla formou konzultací a doporučení či návodů k sepisu příslušných listin (event. vzory smluv) – vždy za předpokladu písemné žádosti administrátora a s jeho součinností (sdělení potřebných dat, předložení listin a jasného stanoviska administrátora k problému či návrhu, o něž v dané věci jde). V odůvodněných případech vyřizuje ad hoc právní záležitost jednotlivých farností (právní složitost kauzy, ekonomická situace), činí tak na základě písemné odůvodněné žádosti administrátora farnosti či okrskového vikáře, a to se souhlasem vedoucího oddělení. Právní oddělení vede evidenci smluv, uzavíraných či schvalovaných Biskupstvím litoměřickým, pomáhá vyřizuje dědickou agendu po zemřelých kněží a dalších osobách za předpokladu, že kněží či třetí osoby odkázaly majetek ve prospěch římskokatolické církve.

Právní odbor zastupuje biskupství, za předpokladu shora též jemu podřízené právnické subjekty (dle plné moci ad hoc) při jednáních se soudy, notáři, orgány státní správy a dalšími úřady a institucemi atd. Pro tyto subjekty dále vyřizuje příslušné úseky trestněprávní agendy, tj. zejména připojování se k trestnímu řízení s nárokem na náhradu škody způsobené Biskupství litoměřickému a podřízeným právnickým osobám způsobenou protiprávním jednáním třetích osob a vymáhání náhrad za takto způsobené škody.

Agenda právního odboru je vyřizována zčásti externím právníkem - advokátem.

Vedoucí právního odboru - externista

Mgr. Tomáš Hromek, LL.M.

Referent

Mgr. Adam Lutišan

Referentka

Mgr. Jana Klečková

Odbor památkové péče

Odbor památkové péče je samostatným odborem biskupské kurie, který se zabývá dokumentací, inventarizací a péčí o kulturní památky, které jsou ve vlastnictví litoměřického biskupství nebo ve vlastnictví jemu podřízených právnických osob i ostatních předmětů kulturní povahy.

Ve spolupráci se státními institucemi (MK ČR, NPÚ) koordinuje program ISO (integrovaný systém ochrany movitého kulturního dědictví), eviduje krádeže, zajišťuje prezentaci církevního umění.

Spravuje historické knihovní fondy biskupské a kapitulní knihovny.

Odbor metodicky řídí práci diecézního organologa a diecézního kampanologa.

Diecézní konzervátorka - vedoucí odboru
 

Mgr. Lada Hlaváčková

Zástupce vedoucí odboru, Referentka

Mgr. Magda Černá

Restaurátorka
 

Eva Votočková, ak. mal.

Diecézní organolog a kampanolog
 

Mgr. Radek Rejšek

Referent

Mgr. Filip Krinke

Stavební odbor

Stavební odbor poskytuje odbornou pomoc podřízeným církevním právnickým osobám v oblasti zajištění technických podmínek staveb. V případě potřeby sjednává odborné posudky a konzultace. U mimořádně rozsáhlých rekonstrukcí objektů v majetku Biskupství litoměřického nebo jeho podřízených subjektů zajišťuje podmínky pro stavbu včetně její realizace. Zajišťuje jednání týkající se stavebně-technického stavu a památkové podstaty stavebních prací, stavební údržby nemovitého církevního majetku sloužícího vlastním potřebám církve. V této oblasti operativně jedná s Ministerstvem kultury a s orgány místní správy.

Vedoucí stavebního odboru

Ing. Lukáš Zimmer

Zástupce vedoucího

Tomáš Buřt

Referent

Ivo Fiedler

Referentka
 

Mgr. Hana Fiedlerová

Referent

Karel Hercík

Referentka

Mgr. Eva Navrátilová

Referent pro digitalizaci smluv

Jiří Pekl

Referent

Mikuláš Veselý

Oddělení správy nemovitého majetku

Referentka správy nemovitého majetku ve vlastnictví biskupství
 

Michaela Kupková

Správkyně nemovitého majetku biskupství
 

Ing. Denisa Veinholdová

Správce nemovitého majetku kapituly a farností

Vlastimil Kotě

Správce nemovitého majetku farností

Marcel Rezler

Správkyně nemovitého majetku farností

Dagmar Rezlerová

Správce nemovitého majetku farností

Ing. Petr Skála

Údržbář

Ladislav Šibor

Údržbář

Roman Zimmermann

Lesní správa

Odborný lesní hospodář

Ing. Jiří Hokr

Odborný lesní hospodář

Martin Kalaš

Diecézní soud litoměřické diecéze

Ustanovil jej litoměřický biskup Jan Baxant ke dni 1. 1. 2015 Diecézní soud litoměřické diecéze, který je ve smyslu kánonů kodexu církevního práva CIC 1983 příslušný k pomoci žadatelům majícím domicil (trvalé bydliště) na území litoměřické diecéze. Tento soud je ustanoven k řešení církevně-právních sporných záležitostí v první soudní instanci - záležitosti týkající se pochybnosti o platnosti manželství, přijatého svěcení apod. (viz kán. 1420-1437 CIC a další).

Pokud žadatel nemá trvalé bydliště na území diecéze, podává svojí žádost k soudu, který je jeho diecézi příslušný. Adresy ostatních církevních soudů jsou uvedeny níže.

Diecézní soud litoměřické diecéze působí v tomto personálním složení:

Soudní vikář:PaedDr. ICLic. Michal Podzimek Ph.D., Th.D.
Zástupce soudního vikáře: ICLic. Mgr. Pavel Andrš
Soudci:ICLic. Mgr. Radek Vašinek,  ICLic. Mgr. Józef Szeliga, ThLic. ICLic. Karel Plavec, Th.D., ICLic. Mgr. Martin Davídek
Ochránce spravedlnosti:ICLic. Mgr. Šimon Polívka, Ph.D.
Obhájce svazku:ICLic. Mgr. Šimon Polívka, Ph.D., Doc. JUDr. Miroslav Černý, Ph.D., JU.D.
Notář, moderátor soudní kanceláře:Bc. Michal Olekšák

Advokáti: Zatím nejsou ustanoveni. Pro zastupování procesních stran je možné požádat advokáty jiných církevních soudů české a moravské církevní provincie, viz např. odkaz níže.

Soud svojí kanceláří sídlí na adrese:

Ikona adresy

Diecézní soud litoměřické diecéze

Kostelní 9/7

46001 Liberec

Tato adresa je zároveň adresou korespondenční pro všechny písemnosti soudu.

Diecézní soud je možné také kontaktovat na telefonním čísle +420 731 531 761 a e-mailu na adrese: soud@dltm.cz

Výše soudních poplatků se řídí Zákonem č. 1/2015.
Sazebník soudních poplatků platný od 1. března 2023.

Pro záležitosti týkající se udělení papežských dispenzí ve prospěch víry (favor fidei) ustanovil dále biskup litoměřický Mons. Jan Baxant v souladu s kán. 1425 CIC tribunál v tomto personálním složení:

Instruktoři:ICLic. Mgr. Martin Davídek, ICLic. Mgr. Pavel Andrš
Obhájce svazku:PaedDr. ICLic. Michal Podzimek, Ph.D., Th.D.
Notáři: ICLic. Mgr. Radek Vašinek, ThLic. Marcin Saj

Žádosti o toto privilegium se podávají prostřednictvím příslušné farnosti k rukám biskupa, který podle svého uvážení přidělí vyšetření záležitosti jednomu z výše uvedených instruktorů. Náležitosti této žádosti sdělí příslušný duchovní, který s žadatelem obvykle sepisuje i žádost o uzavření kanonického sňatku.

Pro pastoračně-právní pomoc žadatelů nabízí soud uvedený seznam odborníků (tzv. prokurátorů), kteří jsou v jednotlivých vikariátech litoměřické diecéze schopni žadatelům pomoci s přípravou jejich žádosti k Diecéznímu tribunálu diecéze litoměřické. Jejich seznam je průběžně aktualizován. Pokud si je žadatel schopen sestavit žádost sám, přesto doporučujeme, aby její obsah konzultoval s těmito odborníky, případně jakýmkoliv římskokatolickým knězem, nebo jiným absolventem teologicko-právnického vzdělávacího základu. V případě totiž, že žádost nebude obsahovat všechny nutné náležitosti (např. jasně definovaný žalobní důvod, jména a kontakty na stranu nežalující či svědky apod.), bude muset být odmítnuta a zaslána zpět k přepracování.

OsobaFarnostAdresaE-mail
Ing. Morávek PavelNový Bor, Vikariát českolipskýSloupská 272, Nový Bor, 473 01 moravek@dltm.cz
ThLic. Saj MarcinBílina, Vikariát teplickýNa Zámku 95/2, Bílina, 418 01saj@dltm.cz
Mgr. Mayer Eduard Pavel OPJablonné v Podještědí, Vikariát českolipskýKlášterní 33, Jablonné v Podještědí, 471 25mayer@dltm.cz

Informace ke změnám v procesu přezkoumání církevní platnosti manželství

Papež František vydal dokument tzv. motu proprio datae (rozhodnutí z vlastní vůle) s názvem Mitis Iudex Dominus Iesus, za účelem dobra žadatelů, kteří skrze církevní soudy přezkoumávají své církevně platné manželství. Tím se za jistých podmínek zkracuje soudní řízení, především tam, kde jsou důvody neplatnosti zcela průkazné a oba manželé s žádostí souhlasí. V tom případě bude možné přímo diecézním biskupem v roli samosoudce rozhodnout o neplatnosti v tzv. „zkráceném procesu do 30 dnů. Další pro žadatele příjemná změna spočívá v tom, že pokud se některá ze stran či obhájce svazku neodvolá k vyšší instanci, bude stačit pouze jeden proces. Tím se celá procedura vyřízení žádosti výrazně zkrátí.

Praxe v přijímání žalob se však nemění! Nadále je třeba žalobu podat k církevnímu soudu. Posléze pak bude v součinnosti s diecézním biskupem rozhodnuto, jak bude proces veden dál, zda standardním postupem nebo zkráceně.

•   •   •

Užitečné odkazy:
Adresy ostatních církevních soudů na území ČR:
http://www.apha.cz/file/60084/ostatni-soudy-v-cr-03052016.pdf

Základní poučení žadatelů o přezkoumání církevně platného manželství:
http://www.apha.cz/cirkevni-soud

Kodex církevního práva CIC 1983 v českém překladu on-line:
http://web.katolik.cz/feeling/library/Kodex.pdf

Seznam advokátů Metropolitního církevního soudu Arcidiecéze pražské:
http://www.apha.cz/seznam-advokatu

Logo Biskupství Litoměřického
Ikona InstagramIkona Facebook

Biskupství litoměřické

Dómské náměstí 1/1

412 01 Litoměřice

Česká republika

tel.: (+420) 416 707 511 – recepce

e-mail: biskupstvi@dltm.cz

datová schránka: am6jt4y

web: www.dltm.cz

IČO: 00445126 | DIČ: CZ00445126

Číslo účtu: 1002148329/0800 - Česká spořitelna, a.s.

IBAN: CZ66 0800 0000 0010 0214 8329

BIC: GIBACZPX

Ochrana osobních údajů
Kontaktujte nás